Bireylerin ve toplumun beslenme bilincini artırmak , sağlıklı beslenmenin yaşam biçimine dönüştürülmesi ve istenilen yaşam kalitesine ulaşmak için yapılabilecek en doğru durumdur. Toplumun sağlıklı yaşam standardının yükseltilmesi ve ekonomik yönden gelişmesi , bireylerin sağlıklı olmasına bağlıdır. Sağlığın temelini yeterli ve dengeli beslenme oluşturur.Bu temelin geliştirilmesinde fiziksel aktivite alışkanlığı ve tütün kullanımının önlenmesi büyük rol oynar.
Toplumun yeterli ve dengeli beslenmesini sağlayacak ulusal beslenme planının oluşturulabilmesi için o ülkeye ilişkin beslenme, besin tüketimi ve sağlık verilerinin bulunması gereklidir. Bu sebepten dolayı “Beslenme, Sağlık ve Besin Tüketimi Araştırması”nın yapılması her ülke için büyük önem taşımaktadır. Toplumun beslenme durumunun saptanması ve düzenli olarak izlenmesi ile nedenlerin saptanması, ve çözüm yollarının bulunması olanağı doğar.
Size bu yazımda kadın ve erkek cinsiyetlerinin reklamlardan yaş gruplarına göre nasıl etkilendikleri konusunda bir araştırmadan bahsetmek istiyorum ki ,sadece cinsiyet ve yaş ayrımının bile toplumun beslenme durumu üzerine etkisini görebilmeniz için.
2010 Beslenme ve Sağlık Araştırmasına göre :
Bireylerin yiyecek ve içecek alışverişi yaparken reklamlardan etkilenme durumu incelendiğinde
Yaş gruplarına göre değerlendirme yapıldığında;
- En çok 15-30 yaş grubu erkekler ve 15-50 yaş grubundaki kadınların reklamlardan etkilendiği görülmüştür.
- 15-18 yaş ve 19-30 yaş grubu erkeklerin sırasıyla %31.1 ve %21.1’i yiyecek ve içecek reklamlarından etkilenirken,
- aynı yaş grubundaki kadınlarda bu oranlar sırasıyla %44.9 ve %23.9 olarak bulunmuştur.
- Kadınların her iki yaş grubunda da erkekler den daha fazla reklamlardan etkilendiği görülmüştür.
- Yine 31-50 yaş grubundaki kadınların reklamlardan etkilenme oranı %15.4’dür.
- Yaş ilerledikçe reklamlardan etkilenenlerin oranı azalma göstermektedir.
- Bölge düzeyinde; yiyecek ve içecek reklamlarından en çok Batı Anadolu Bölgesindeki bireyler (%21.8) etkilenirken, etkilenmeme oranı Batı Karadeniz Bölgesinde en yüksek bulunmuştur (%89.6)
KADIN OLMAK , ERKEK OLMAK,
***ERKEK BİREYLERİN etkilendikleri reklamlar yaş gruplarına göre farklılık göstermektedir.
*15-18 yaş arası erkek bireylerin %91.7’si içecek (meyve suyu vb.), %84.6’sı gazlı içecek, %76.5’i çikolata, gofret, cips vb. atıştırmalık reklamlarından etkilenmektedir.
*19-30 yaş grubu erkeklerin %80.2’si içecek, %79.9’u atıştırmalık, %71.7’si gazlı içecek reklamlarından etkilenmektedir.
*31-50 yaş grubu erkeklerde birinci sırada etkilenilen reklamlar atıştırmalıklar (%67.6) iken, ikinci sırada içecekler (%63.9), üçüncü sırada süt ve süt ürünleri (%55.8) reklamları gelmektedir.
*51-64 yaş grubu erkeklerin %53.6’sı süt ve süt ürünleri, %43.3’ü tavuk ve ürünleri, %39.7’si sıvı yağ reklamlarından etkilenmektedir.
*65-74 yaş grubu erkeklerin ilk üç sırada
etkilendikleri reklamlar; içecek, margarin ve katı yağlar, tavuk ve ürünleridir (sırasıyla %73.3, %71.6, %66.6).
*75 yaş ve üzeri erkeklerde ilk sırayı tavuk ve ürünleri alırken (%100), içecek (%67.4) ikinci sırada ve hazır tatlılar/pudingler (%53.2) üçüncü sırada en çok etkilenilen reklamlardır.
***15-18 YAŞ ARASI KADINLARIN %92.8’i, 19-30 yaş arası kadınların %82.1’i ile 31-50 yaş arası kadınların %70.1’inin atıştırmalık ürün (en çok çikolata, gofret, cips vb ) reklamlarından etkilendiği görülmüştür.
Bu yaş gruplarında ikinci sırada içecek reklamları alışverişte etkili olmaktadır (sırasıyla %77.8, %73.7, %65.6).
*15-18 yaş grubu ve 31-50 yaş grubu kadınlar üçüncü sırada en fazla hazır tatlı/puding reklamlarından etkilenmektedir (sırasıyla %73.6, %56.5).
* Ancak, 31-50 yaş grubunda farklı olarak üçüncü sırada, gazlı içecek reklamlarından etkilenildiği görülmüştür (%51.4).
*51 yaş sonrası kadınların etkilendikleri reklamlar farklılık göstermektedir. 51-64 yaş grubundaki kadınlar birinci sırada içecek (%54.8), ikinci sırada atıştırmalıklar (%53.7), üçüncü sırada sıvı yağ reklamlarından (%45.2) etkilenmektedir.
*65-74 yaş arası kadınlar birinci sırada sıvı yağlar (%79.5), ikinci sırada süt ve süt ürünleri (%69.7), üçüncü sırada kırmızı etler ile ilgili reklamlardan etkilenmektedir (%62.1).
*75 yaş üzeri kadınlarda ise en fazla etkilenen reklamlar sıvı yağlar, margarin/diğer katı yağlar ile ilgili reklamlardır (%72.2).